1 november 2019

75 jaar Slag om de Schelde:

Sint Jacobskerk - Vlissingen

concert door het Zeeuws Concertkoor op vrijdag 1 november 2019, aanvang 20.00 uur

Ons programmaboekje bevat geen muziekteksten. U kunt ze hier lezen:  Teksten bekijken

Opening met koperfanfares en slagwerk

- Welkom door Hans Koeman, Comité Bevrijding Vlissingen

- 1 november 1944 - 2019 door drs. Bas van den Tillaar, burgemeester van Vlissingen

- Filmfragmenten landing en bevrijding Vlissingen en Walcheren

Muziek: Arvo Pärt - Spiegel im spiegel

- Ooggetuigen van 1 november 1944, twee korte verhalen door Ad Tramper MA, gemeentearchivaris Vlissingen

- ooggetuige Frans Kopmels:

Brandweerman Frans Kopmels opent op de vroege morgen van 1 november 1944 voorzichtig de poort van de Hoofdcommandopost van de Dienst Luchtbescherming aan de Hendrikstraat. Daar ziet hij een bij Uncle Beach gelande strijder tegen de muur staan. De militair vraagt of Kopmels mee wil om hem de weg te wijzen door de straten van Vlissingen. Zo belandt Kopmels in de vuurlinie.

- ooggetuige Patrick Churchill:

Een verhaal van commando en verbindingsman Patrick Churchill, die op 1 november 1944 geen kant op kan in het pand op de hoek van de Badhuisstraat en de Coosje Buskenstraat aan het Betje Wolffplein.

- Filmfragmenten landing en bevrijding Vlissingen en Walcheren (vervolg)

Muziek: Henry Purcell – uit Dido and Aeneas:

When I am laid in earth (Dido)

With drooping wings ye Cupids come (koor)

- Muziek: De Hobbyïsten, met Vier de Vrijheid

Alles wat ik ben

De Stad

Frisse start

Benieuwd

Pauze

Karl Jenkins, The Armed Man - a mass for peace

Uitvoerenden:

Helena van Heel, mezzosopraan

Akam Hoessein, muezzin

Zeeuws Concertkoor (in grote bezetting)

Holland Orkest Combinatie

Jacco Lamfers, piano

Jos Vogel, orgel

Het geheel staat onder leiding van Pim Overduin, dirigent

Tekstregie: Piet Batenburg

Beeldregie: Joke Ruppert

Beeldtechniek: Tjoonk GVL

Alle kaarten voor dit concert kosten € 12,50.

Kaarten voor jeugd t/m 18 jaar en studenten op vertoon ID of studentenpas: € 7,50. Deze kaarten zijn uitsluitend op de avond van het concert verkrijgbaar aan de kassa van de kerk.

Er zijn geen gereserveerde plaatsen; alle plaatsen zijn ter vrije keuze.

Kerk open: 19.00 uur
Aanvang concert: 20.00 uur.
Kom s.v.p. ruim op tijd!

Einde concert: 22.45 uur

Kaarten zijn verkrijgbaar bij boekhandel ’t Spui op de Oude Markt in Vlissingen (tegenover de Sint Jacobskerk) en op 1 november vanaf 19.00 uur in de kerk.

Het Zeeuws Concertkoor is een initiatief van de Vlissingse Oratorium Vereniging