Dirigent en begeleider

Pim Overduin, dirigent

Pim Overduin (1970) begon op jonge leeftijd met fluit- en pianolessen aan de Zeeuwse Muziekschool in Middelburg. Van 1988 tot 1997 studeerde hij aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag koordirectie bij Jos van Veldhoven en Jan Bogaarts en orkest directie bij Ed Spanjaard en Jac van Steen. In 1995 slaagde hij cum laude voor zijn praktijkdiploma directie met een uitvoering van het Requiem van Mozart en de Funeral Anthems van Purcell. Hij deed dit met het Leiden English Choir, dat hij van 1992 tot 1997 leidde.In 1997 voltooide hij zijn diploma Uitvoerend Musicus met een uitvoering van Le Roi David van Arthur Honneger.
Begin 1993 dirigeerde hij het Singspiel Mahagonny van Bertold Brecht en Kurt Weill ter gelegenheid van de opening van het Nieuwe Theater aan het Spui in Den Haag. In zijn geboorteplaats Middelburg voerde hij herontdekte symfonieën uit van de Zeeuwse componist Christian Ernst Graf. In januari 1994 werd onder zijn mederegie de theatercollage ‘Fakkel zonder standbeeld’, een hommage aan Jan Palach, opgevoerd. In dezelfde maand begon hij zijn werkzaamheden als dirigent van het Koninklijk Schiedams Mannenkoor Orpheus, waar hij tot 2006 dirigent was. Ook componeerde hij muziek voor een theateruitvoering van Kipling’s Jungle Book.
Verder was hij dirigent van het christelijk gemengd koor Con Amore waarmee hij onder andere Die Jahreszeiten van Haydn, King Arthur van Purcell en de Elias van Mendelssohn uitvoerde. Op 10 december 2010 gaf hij voor de laatste keer een concert met dit koor: de Messiah van Handel. Naast het dirigeren was hij hoofd van de afdeling muziek aan de jeugdtheaterschool Rabarber in Den Haag en gaf hij les op de Haagse Hoge School.
In 2015 werd hij dirigent van Vocaal Ensemble Cantare Goes en de COV Te Deum Laudamus Kapelle (tot 2021). Vanuit de Muziekschool Zeeland heeft hij zijn eigen  strijkersensemble ’Con Legno’, waarmee hij regelmatig optreedt in combinatie met kooruitvoeringen.
In 2021 werd hij dirigent van de Koninklijke Oratorium Vereniging Middelburg.
Vanaf augustus 2008 voert Pim Overduin de directie over de Vlissingse Oratorium Vereniging / Zeeuws Concertkoor. Onder zijn leiding kwamen een reeks van bijzondere producties tot stand: de Matthäus-Passion en het Weihnachtsoratorium van Bach, de Messiah van Handel, Die Schöpfung van Haydn, de Paulus en de Elias van Mendelsohn, het Magnificat van Rutter, The Armed Man van Jenkins en de Chichester Psalms van Bernstein.
In december 2021 leidt hij het grote jubileumconcert van de VOV / Zeeuws Concertkoor met werken van John Rutter (geboren 1945). Bijzonder aan dit concert is de medewerking van de Koorschool van de kathedrale St. Bavo in Haarlem.

Jos Vogel, begeleider

Jos Vogel studeerde aan het Conservatorium te Rotterdam. Zijn docenten waren Arie J. Keijzer voor orgel en David Collyer voor klavecimbel.Na het afronden van deze studies (met aantekening voor improvisatie en basso continuo) bekwaamde hij zich in het beiaardspel aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht, bij Todd Fair en Arie Abbenes. Hij is organist van de Sint Jacobskerk te Vlissingen en de Ontmoetingskerk te Middelburg. Hij is adviserend lid van de Evenementencommissie van de Sint Jacobskerk en maakt deel uit van de Commissie Orgelconcerten Middelburg en de Werkgroep Muziek van het Koninklijk Zeeuwsch Genootschap. In 2001 verscheen een solo-CD van het orgel te Vlissingen. Ook werd zijn spel meerdere keren vastgelegd voor diverse omroepen en voor de CD “Flentrop revisited”. Hij is verbonden als orgeldocent aan de Zeeuwse Muziekschool. Veelvuldig werkte hij samen met diverse ensembles en solisten. Als vervangend beiaardier is hij regelmatig te horen op diverse torens in Zuid-West-Nederland.