De vereniging

De VLISSINGSE ORATORIUM VERENIGING (VOV) werd in 1946 opgericht op initiatief van musicus Jan Kuiler en pianiste Mej. Annie Meijer. De repetities gingen van start in de kleine zaal van het Concertgebouw, het huidige Arsenaaltheater. Bij de oprichtingsvergadering werden 50 leden geteld: 41 dames en 9 heren. Ruim een half jaar later waren dat er al bijna 100.

Voor het eerste concert o.l.v. Jan Kuiler werd voor dinsdag 15 april 1947 de Sint Jacobskerk afgehuurd voor 60 gulden. Op het programma: Der Messias van G.F. Händel (naar gebruik van die tijd in het Duits gezongen), m.m.v. Xandra Thoman (sopraan), Riek van Veen (alt), John van Kesteren (tenor) en Willem Ravelli (bas).

Vòòr de Tweede Wereldoorlog bestond een Gemengde Zangvereeniging en een Vlissingsche Orkestvereeniging o.l.v. Jan Kuiler. Deze dirigent, opgeleid als pianist, had een internationale concertpraktijk als begeleider en al een flinke staat van dienst in het vooroorlogse orkest- en ‘gemengde’ zangkoorleven, voordat hij met Annie Meijer de VOV opstartte. Na de oorlog werd samengewerkt met die Vlissingsche Orkestvereeniging, die zonodig met professionals werd versterkt. Die versterking uit Den Haag, Brabant of Arnhem bracht legendarische musici als Jaap Stotijn (hobo) en Mw. G.P. Maclaine Pont (klavecimbel) naar Vlissingen.
In Den Spiegel, het tijdschrift van de Vereniging Vrienden van het muZEEum en het Gemeentearchief Vlissingen, verscheen in juli 2016 een artikel over de geschiedenis van de VOV, geschreven door Henk Feij.

Dirigenten

Jan Kuiler

Daan Manneke

Jan Kuiler bepaalde de eerste twintig jaar van de vereniging; hij vertrok in 1967. Na hem kwam de jonge Zeeuwse musicus Daan Manneke, nu componist en docent analyse contemporaine muziek aan het Sweelinck Conservatorium van Amsterdam en leider van de Cappella Breda. Tijdens het 60-jarig bestaan voerde de VOV, onder zijn aanwezigheid, zijn Monumentum / Gedanken zu Bach uit. Manneke leidde de VOV tot november 1972 en werd tot juli 1980 opgevolgd door Izaäk Ruissen, die toch liever voor de Chr. Oratoriumvereniging Goes koos.

Izaak Ruissen

Henk Harinck

Henk J. Harinck uit Borsele nam in 1980 het stokje van Ruissen over. Harinck, directeur van een bedrijf in Goes, was liefhebber van renaissance en barok en voelde zich sterk aangetrokken tot de authentieke uitvoeringspraktijk. Hij vond zijn eigen weg en werd de langst staande dirigent van de vereniging. Harinck nam in 2003 afscheid met de Matthäus-Passion van J.S. Bach. Voor zijn verdiensten aan de vereniging en daarmee aan het plaatselijke culturele leven werd hem door het gemeentebestuur het Zilveren Flesje van Vlissingen opgespeld. Het grootste deel van de periode met Harinck was Gert Burger voorzitter van de vereniging. Gert Burger kreeg in 2005 het ere-lidmaatschap van de VOV, en vervolgens in 2011 het Zilveren Flesje van Vlissingen, en in 2013 werd hij benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Al deze onderscheidingen geven natuurlijk ook aan de waardering die er alom bestaat voor de Vlissingse Oratorium Vereniging.
Jos Vogel is sinds 1998 de vaste begeleider van de vereniging.

Lukas Groen

Pim Overduin

In april 2003 werden de repetities gestart onder leiding van de Rotterdammer Lukas Groen. Groen maakte bij zijn eerste concert indruk met een Mendelssohn programma en na het kerstconcert 2004 kopte de PZC: “Lukas Groen blijkt grote aanwinst voor oratoriumvereniging’’, alvorens lof werd toegezwaaid richting het gebodene, en dan vooral voor de beheerst en ingetogen uitgevoerde Messa di Gloria van Puccini. In juni 2008 nam Lukas afscheid van de VOV en emigreerde hij naar Estland om daar een nieuw leven te starten. Vanaf augustus 2008 heeft Pim Overduin het dirigeerstokje overgenomen.

Orkesten

Vanaf de jaren tachtig waren er begeleidingen van het Gewestelijk Orkest voor Zuid-Holland waaruit uit het RBO Sinfonia ontstond, het Utrechts Begeleidingsorkest, het Westvlaams Orkest, het Dordts Kamerorkest, het Nederlands Promenadeorkest, Florilegium Musicum, het Brabantsch Muzyk Collegie en het Begeleidingsorkest Herman Strategier. Na de restauratie werd de Sint Jacobskerk in 1998 opnieuw het vaste uitvoeringsdecor van de VOV. Daarvoor werd jarenlang geconcerteerd in de rooms-katholieke Onze-Lieve-Vrouwe Kerk te Vlissingen.
De VOV heeft zich in die zestig jaar, met veel inzet van vrijwillige bestuurders en werkgroepen, een plaats weten te verwerven in het Vlissingse culturele leven. Door de jaren heen werden grote koorwerken uit de muziekliteratuur ten gehore gebracht met professionele solisten en begeleid door beroepsorkesten; werken van Bach, Telemannn, Händel, Vivaldi, Charpentier, Mozart, Haydn, Mendelssohn, Brahms, Puccini, Dvoƙák, Saint-Saëns, Fauré, Manneke, Rutter en Jenkins.
Anno 2020 telt de VOV 80 leden.