Elias - the making of ... 20

Geen dag zonder ….

Aan het begin van het zomerverlof van het koor had Martin voor zichzelf een lijst van zomer-klussen gemaakt. Zie journaal nummer 17. Wat is daarvan terecht gekomen? Wat is de stand van zaken als het koor op 5 september weer aan de slag gaat?

Geen dag zonder Bach, is een mooie, veel gehoorde slogan onder muziekliefhebbers. Daar moet ik aandenken als ik terugkijk op het afgelopen  ‘zomerverlof’. Het was veel zomer, weinig verlof, en geen dag zonder …. Mendelssohn.
Begin augustus gingen we echt op verlof, een paar dagen naar Gent; natuurlijk daar naar de Aanbidding van het Lam Gods van de gebroeders Van Eyck in de St. Baafs-kathedraal gaan kijken. Een mooi contrast: de immense afmetingen van de kathedraal en de nederig kleine personages in het 15-eeuwse drieluik. Als we voor in de kerk de combinatie van ruimtelijke grootsheid en de devote schoonheid tot ons laten doordringen klinkt uit drie hoeken van de kerk koormuziek. Het Londense Orlando Chamber Choir laat met een 12-stemmige madrigaal de geest van de scheppers van dit alles herleven.
Het koor is genoemd naar Orlando Gibbons, een Engelse organist en componist uit het begin van de 17e eeuw. Gibbons was aan het slot van zijn korte leven organist in Westminster Abbey. Een niet geringe positie.
De Engelsen koesteren hun eigen koortradities en hun eigen koormuziek. Des te opmerkelijker is dat zij een eeuw later Händel (of zo u wilt na zijn naturalisatie: Handel) met zijn Messiah in de armen sluiten, en nog weer een eeuw later Mendelssohn met zijn Elijah. Mendelssohn moet tijdens de vele  maanden die hij in Engeland verbleef deze koorcultuur goed hebben leren kennen. Is hij er ook door beïnvloed? Dat lijkt me voer voor echte musicologen.

De zomerklussen zijn ondertussen (bijna) afgewerkt:
- de beeldregisseur is gevonden, en zij (!) voldoet aan de gestelde eisen: heeft opleiding en ervaring in regiewerk, en kan een grote koorpartituur moeiteloos meelezen en ook zelfs meezingen.Joke Ruppert uit Gorinchem gaat het doen. Op basis van liefdewerk, oud papier stelt ze zich beschikbaar. Samen met mij (= haar broer) is ze in augustus aan de slag gegaan. Samen de hele partituur doornemen: lezen en luisteren, voelen waar Mendelssohn naar toe wil, en hoe hij dat aanpakt, en wat wij ermee kunnen. (Zie de foto.)
- eind juli heeft het bedrijf van Henk Tjoonk een proefopstelling gemaakt van 4 gekoppelde grote flatscreens. Daarop hebben we de eerste versies van de powerpoint laten draaien, en al zeg ik het zelf: Henk vond het prachtig, en qua teksten overtuigend.
- het podium was niet direct een gelopen race. Samen met André Colet is nog heel wat schaafwerk aan verricht. Net toen we dachten dat we het ontwerp helemaal in orde hadden, kwam de directie van ons huisorkest met een aantal opmerkingen. Gelukkig maar, want stel je voor dat we het pas in december van ze hadden gehoord. De verwachte offerte voor het podium kwam echter maar niet binnen. En omdat je toch verder wilt hebben we besloten een tweede offerte bij een ander bedrijf aan te vragen. Waarschijnlijk kunnen we eind september het definitieve ontwerp gebaseerd op de beste offerte presenteren aan ons koor.
- tijdens het zomerverlof konden de laatste solisten worden gecontracteerd. Het gaat om de soli in bepaalde kwartetten en in het dubbel-kwartet.
- samen met Tarquinius Noyon, één van onze bassen en van beroep grafisch ontwerper, is de affiche van de Elias klaar gemaakt.
- ook zijn de laatste voorbereidingen getroffen om in september met de kaartverkoop te kunnen beginnen. We verkopen straks echt gereserveerde plaatsen, plaatsen met een rij- en stoelnummer. En we verwachten dat daar direct vraag naar zal zijn.
- en tenslotte is er een afspraak gemaakt voor de regiegroep: weer in de Huiskamer van het Centraal Station van Den Haag, en weer op een vroege woensdagochtend.

Sint Laurens, 3 september 2016