juni 2024 - King Arthur in de publiciteit

Ten behoeve van externe publiciteit lichten wij een (groter) tipje van de sluier op:

King Arthur komt naar Vlissingen en Zierikzee

Op 14 december klinkt er ’s avonds rond de Sint Jacobskerk trompetgeschal: de legendarische King Arthur is in aantocht. Met een gevolg van jonge zangers en dansers treedt hij de kerk binnen en neemt vervolgens plaats op het podium. Net op het moment dat dirigent Pim Overduin denkt dat het kan beginnen, klinken kinderstemmen aan de andere kant van de kerk. Emmeline, de dochter van de hertog van Cornwal maakt haar entree, begeleid door kinderen die voor haar zingen. Officieel is Emmeline de verloofde van King Arthur, maar Philadell, een bosnimf maakt hem het hoofd op hol…

Op de achtergrond speelt de strijd tegen de Saksen. Met liederlijk gebral worden zij verslagen. Pas tegen het einde van de voorstelling komt Arthur bij zinnen en bestijgt hij samen met Emmeline de troon ondertussen toegezongen met God save the king en God save the queen.
Met deze inleiding lichten wij een tipje van de sluier op van de semi-opera die Henry Purcell in 1691 schreef ter vermaak van het Engelse hof. Zijn muziek is nadien de hele wereld overgegaan. Iedereen wilde het spelen en zingen, maar niemand wist wat men aan moest met het verhaal van ruim 5 uur dat aan het Engelse hof erbij werd verteld. Ook wij zaten met dezelfde vraag. Is het een spannend jongensboek, of een mythe met religieuze elementen van Germaanse en Christelijke oorsprong, of een legende waar fantasie en werkelijkheid door elkaar heen lopen, of gewoon een mooi sprookje met een happy end? Wat het ook zij, Purcell brengt in deze semi-opera magistrale en ook heel theatrale barokmuziek van het zuiverste soort. Het is muziek die aanstekelijk werkt, en heerlijk is om te zingen en op te dansen.
In de hoofdrol de jonge bas/bariton Berend Stumphius. De andere solorollen worden gedaan door studenten van de zangklas van Fontys Academy of the Arts Tilburg. Verder doen mee de Balletschool Middelburg en het Souvenir Jeugdkoor Tilburg. De instrumentale begeleiding wordt verzorgd door het barokorkest Florilegium Musicum.
En natuurlijk zingt ons Zeeuws Concertkoor vol overgave en enthousiasme al die schitterende koorstukken van Purcell.
Muzikale leiding: Pim Overduin. Regie: Joke Ruppert.

Dit artikel is gepubliceerd in de Zeeuwse Cultuur Agenda, september 2024