mei 2024 - making money (2)

Het aanvragen van subsidie bij fondsen is doorgaans een arbeidsintensieve klus. Je moet je door reeksen van vragen heen worstelen, waarin je je eigen project moet toelichten of proberen te plaatsen binnen de doelstellingen van zo’n fonds.  Tevens moet je een aantal documenten aanleveren zoals een projectbeschrijving en -begroting, recente Kamer van Koophandel-inschrijving, een recent bankafschrift, vaak ook een recente jaarrekening, etc.
Vanaf januari 2023 worden door ons subsidie-aanvragen in gediend bij:
1. Fonds voor de podiumkunsten; dit is een groot landelijk fonds dat in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gelden verdeeld over de gehele cultuursector.
In onze motivatie o.a. dat het project King Arthur aan beginnende professionals de kans biedt om podiumervaring op te doen.
Reactie binnen 4 weken: u bent aan het verkeerde adres. Dit fonds is alleen bestemd voor professionele ensembles of individuele professionele kunstenaars/kunstenmakers, etc.
Oké, dat hadden ze ook op voorhand wat duidelijker mogen zeggen.
2. Fonds cultuur participatie; dit is een groot landelijk fonds dat in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gelden verdeeld gericht op de amateurkunsten, what ever that me be …?

In onze motivatie o.a. de nadruk op samenwerking van verschillende kunstdisciplines, en van jong en oud, en alles voorbereid en georganiseerd door belangeloze vrijwillige bestuurders.
Na ruim 3 maanden wachten krijgen we bericht dat de aanvraag compleet is en in behandeling wordt genomen. Diezelfde dag nog de afwijzing: het is niet meer dan een normale productie. We balen als een stekker. Een prachtig interregionaal initiatief met een samenwerking van particuliere balletschool tot universitair conservatorium wordt van bovenaf (= Den Haag) zo van tafel geblazen…
We besluiten meteen ons voornemen om een try out in een Tilburgs theater te geven te schrappen.
3. Cultuurfonds Zeeland (voorheen Prins Bernard Cultuurfonds, afdeling Zeeland): dit is een regionaal georiënteerd fonds, met een eigen ambtelijk secretaris die de aanvragen voorzien van een advies voorlegt aan het bestuur ervan.
Onze motivatie: samenswerkingsproject van meerdere kunstdisciplines, jong en oud, natuurlijk een geheel eigen Zeeuws project, voorbereid en straks uitgevoerd door Zeeuwse vrijwilligers van producent tot en met de jeugd van de balletschool, etc. Lopende de aanvraag houden wij het cultuurfonds op de hoogte van het verloop van de andere subsidieaanvragen. Dat wordt op prijs gesteld: het geeft belangrijke info die betrokken wordt bij hun eigen afwegingen.
Na ruim 5 maanden komt dan eindelijk het bericht dat de aanvraag is …. afgewezen. Het is te weinig Zeeuws, en verder dat de middelen schaars zijn en er dus keuzes moeten worden gemaakt, etc.
We zijn zeer teleurgesteld en balen opnieuw als een stekker. Dit hadden wij niet verwacht.
4. Stichting Moerman Promotie Vlissingen

Aanvraag binnen 14 dagen afgehandeld met een positief besluit.
We zijn er heel blij mee.
5. Stichting Van de Sande Vlissingen
Aanvraag binnen 14 dagen afgehandeld met een positief besluit.
We zijn er heel blij mee.
6. Familiefonds Hurgronje
Aanvraag binnen 4 weken afgehandeld met een positief besluit, maar wel met de kanttekening dat dit fonds, opgericht in de 18e eeuw, vooral een sociale doelstelling heeft.
Maar toch… we zijn er heel blij mee.
7. Provincie Zeeland, fonds impuls jongerencultuur
Dit fonds is een grote verrassing voor ons. In het post-corona-tijdperk hebben alle provincies geld gekregen om met name jongeren na de coronascrisis te stimuleren  weer actief te gaan deelnemen aan culturele activiteiten.
Onze aanvraag wordt binnen 6 weken door de provincie afgehandeld met een positief besluit. We zijn er heel blij mee. Super zo’n provinciaal bestuur dat onze belangeloze inzet voor jongerenparticipatie waardeert.
Jongerenparticipatie: balletschool Middelburg, Souvenir Jeugdkoor, en al eerder Zeeuws Jeugdorkest.

Onze penningmeester maakt iedere keer na een afwijzing of toezegging met hernieuwd optimisme een zoveelste versie van de begroting van King Arthur.
Zo'n penningmeester is goud waard!

Wordt vervolgd.