april 2024 - 1. Purcell en Dryden 2. op zoek naar een regisseur

1. Purcell en Dryden
Het script van King Arthur is van de hand van John Dryden (1631 – 1700), een in die tijd beroemde toneelschrijver en dichter. Al tijdens zijn leven werd hij benoemd tot poet laureate, en men noemde hem glorious John.
Henri Purcell maakte er samen met Dryden in 1691 een semi-opera van, oftewel het midden van een vertelling en een opera.
De officiële titel luidt:
  
The music in KING ARTHUR, a dramatic opera
                         The words by
John Dryden
                         The music by Henry Purcell

De opera zelf balanceert tussen Germaanse mythe en Engels chauvinisme, tussen sprookje en werkelijkheid, tussen vroegbarok en romantiek, tussen wapengekletter en lachsalvo‘s. Dan weer is de sfeer pastoraal, dan weer moet iedereen met trommels en trompetten wakker geschud worden. Het éne moment daalt er een warme gloed over het geheel, en het volgende moment zit iedereen in de diepvries.
Bij de première aan het hof van Engeland in 1691 duurde het geheel ruim 5 uur. Werkt men alleen de muziekpartituur af dan is het in 5 kwartier klaar. Kortom een stuk met vele mogelijkheden en die worden ook bij uitvoeringen vandaag aan de dag benut. Een aantal dramatische gebeurtenissen komen niet in de partituur voor, maar wel in het verhaal van Dryden. Ook bestaat er onzekerheid over de authenticiteit van een aantal nummers/stukken in de partituur. In de editie van de Purcell Society wordt op onderdelen eerder gesproken van een reconstructie dan dat het origineel van Purcell zou zijn. Zo is men er van overtuigd dat het slot van act V Saint George niet van Purcell afkomstig is. Kortom, er is en er wordt in geknipt en geplakt, instrumentale en vocale stukken zijn te pas en te onpas toegevoegd en zo krijgt iedere uitvoering van King Arthur een ander verloop, een eigen dynamiek, en vaak ook een andere context en duiding*. En dat doen wij ook. Wij maken een nieuw script, een nieuwe verhaallijn, terwijl we de partituur intact laten. Dat is geen probleem, wel een uitdaging. King Arthur komt immers in de gehele partituur niet voor, maar krijgt van ons wel de hoofdrol.
*
Zie ook journaal november/december 2023

2. Op zoek naar een regisseur
In maart was een eerste concept van het speelplan gereed gekomen. Nu wordt het tijd om na te denken over een regisseur.  
In de opera- en musicalwereld zijn er drie bepalende functionarissen:
- de producent, die de voorwaarden schept om een productie te kunnen realiseren, allereerst op financieel gebied. Verder zorgt hij voor een geschikte locatie, de contracten met de uitvoerende solisten en musici, en voor de PR en kaartverkoop.
- de regisseur, die vorm geeft aan een bij een productie behorend theatraal verhaal.
- de dirigent, die vorm geeft aan het muzikale verhaal én er straks letterlijk alleen voor staat.
In menige operaproductie hebben deze drie elkaar de tent uit gevochten. Verschillen van inzicht, vaak gekoppeld aan het ontbreken van chemie tussen personen hebben succesvol beoogde producties doen stranden in het zicht van de haven. Weliswaar trekt de producent vaak aan het langste eind, want hij is de opdrachtgever, maar hij staat uiteindelijk ook met lege handen.
Binnen eigen gelederen hebben we geen regisseur. Onze laatste ervaring daarmee is geweest in de gedramatiseerde Matthäus-Passion in voorjaar 2023 in de Grote Kerk van Veere. Joke Ruppert uit Gorinchem is toen enkele weken voor deze uitvoering in het gat gesprongen dat ontstond door de uitval van de door ons eerder gevraagde regisseur. Voor Joke betekende het een terugkeer naar het vak dat ze eind zestiger jaren had geleerd aan de Akademie voor Expressie door Woord en Gebaar in Utrecht. Het was een onderwijsinstelling, opgericht door Wanda Reumer, die zich richtte op het docentschap dramatische vorming. Taal, poëzie en toneel waren de middelen om een breed vormingsproces bij kinderen en ook volwassenen te stimuleren.

Toen de naam van Joke viel had Pim Overduin voldoende aan twee 
yesyes  omhoog. De chemie begon meteen te stromen.
Vol schroom om die immens imposante Matthäus-Passion te transformeren tot een zichtbaar drama van bloed, zweet en tranen, ging ze aan het werk. Vrijwilligerswerk! In nog geen 14 dagen tijd maakte ze een mise-en-scene en ging daarmee toerend door Nederland langs de belangrijkste solisten. De eerste bij wie het klikte was Berend Stumphius, die de rol van Christus ging vertolken.
In King Arthur kan zij opnieuw met Berend aan de slag.