januari 2024 - wie van de vier?

In januari betreedt het koor voor de eerste keer de wondere wereld van Purcell’s King Arthur. Een wereld met een op momenten (voor ons) niet volgbaar of begrijpelijk verhaal. Is het een spannend jongensboek, een mythe met religieuze elementen van germaanse en christelijke oorsprong, een legende waar fantasie en werkelijkheid door elkaar heen lopen, of gewoon een mooi sprookje met een happy end? Wat het ook zij, Purcell brengt in deze semi-opera zodanige magistrale (en ook theatrale) muziek, dat anno 2024 niemand aan het verhaal aanstoot kan nemen.

King Arthur was in 1691 een soort co-productie van de componist Henry Purcell en de schrijver John Dryden. De premiere ervan was in het Queen’s Theatre aan Dorset Garden in Londen, duurde ruim 5 uur en was meteen een groot succes. Wat wil je ook: de moraal van het verhaal is dat de Britten (Britons)  de Saksen (Saxons) verslaan. Maar om dat allemaal voor elkaar te krijgen kom je in de partituur Merlin, Oswald en Osmund tegen, en verder (de geest van) Philadell, Cupido, Venus, Aeolus en Comus, nimfen, herders en heldhaftige krijgsheren en natuurlijk de helaas blinde Emmeline, die gered wordt uit de armen van Oswald, of was het toch Grimbald …?
Eind goed al goed, Emmeline zingt een loflied op Saint George, de beschermheilige van Britannië, dat als slotlied door het koor wordt overgenomen.

Het is een semi-opera die erom vraagt hertaald te worden, zonder dat je op enig moment ook maar de partituur geweld aan hoeft te doen.
Op internet, o.a. You Tube, zijn er vele voorbeelden te vinden van uitvoeringen die heel verschillende verhalen vertellen en toch meestal netjes de partituur volgen.
Aan de door Purcell bedoelde semi-opera doen naast solisten, orkest en koor ook dansers en figuranten mee.

Wat staat onze dirigent en zijn nog niet benoemde regisseur voor ogen?
Op dit moment zijn dat niet meer dan een aantal beelden, die bepaalde voorstellingen/scenes oproepen.
Wil je enigszins een indruk krijgen welke kant het mogelijk op zou kunnen gaan, en dan gaat het met name om de toedeling van rollen in deze semi-opera, kijk dan eens naar de uitvoering van de Opera van Montpellier door Le Concert Spirituel o.l.v. Hervé Niquet. In de partituur van Purcell is er geen rol weggelegd voor King Arthur. Bij Niquet is hij de hoofdpersoon geworden. In navolging daarvan willen wij Arthur en zijn bijna verloren en aan het slot herboren geliefde Emmeline meer centraal te stellen.

De complete opname met alle grappen en grollen van Niquet samen met de toneelmeester van dienst rouleert regelmatig op Stingray Classic. Aan het begin ervan neemt Niquet zijn publiek in de maling: ‘Welkom in deze ruim 5 uur durende voorstelling ….  met ellenlange verhalen van een meneer die dacht dat hij de Britse hemel zou beërven met het verguisen van de Saksen en met één grote lofzang op Engeland…  Even later vertelt Niquet dat hij het zijn publiek makkelijk heeft gemaakt door een aantal rollen gewoon samen te laten vallen en King Arthur op het paard te hijsen…
Een gekuiste opname, zonder al het aanstekelijke geklets van Niquet en zonder zijn samenzang in Schotse kilt met de toneelmeester (= een geweldig stukje cabaret),  staat op You Tube. Kortom, als onze dirigent wordt benaderd met de vraag ‘waar moeten we bij jouw King Arthur aandenken?’, dan geeft hij de uitvoering van de Opera van Montpellier als referentiekader op. Le Concert Spirituel, King Arthur, Opera de Montpellier: https://www.youtube.com/watch?v=C_q7L_BVYQM&t=298s
Wil je zien en ervaren hoe je King Arthur ook kunt interpreteren: Concentus Musicus o.l.v. Nicolaus Harnoncourt, Salzburger Festspiele
Wie had een dergelijke performance van inmiddels wijlen Nicolaus Harnoncourt verwacht? Hier lijkt het wel of King Arthur wordt opgenomen in de Ring der Nibelungen van Wagner.
Het muzikale referentiekader van Pim Overduin is de uitvoering zonder theater(-gedoe) door Vox Luminis op het Festival voor Oude Muziek in Utrecht:

Na afloop van de eerste repetitie in het nieuwe jaar zagen we de koorleden met omhoog gekrulde mondhoeken naar huis gaan. Pim Overduin had met Purcell het zaad gezaaid waarmee we aan het einde van dit jaar hele mooie muzieknootjes zullen oogsten.
Vanaf het eerste moment kan je de muziek van Purcell niet weerstaan: het is muziek waar je heel vrolijk van wordt.
Wij verwelkomen op de repetieties in de periode januari - maart 2024 5 nieuwe leden, die er ook allemaal deel genoot van willen worden.