november/december 2023 - presentatie aan het koor

Terwijl dirigent en koor helemaal in beslag worden genomen door de laatste repetities voor het aanstaande decemberconcert 'Met twee heiligen op weg naar Kerstmis' wordt de eerste presentatie van King Arthur aan de VOV-ledenvergadering klaar gemaakt.
Uit het Jaarplan 2024:
Purcell schreef King Arthur als een semi-opera. Het is het midden van een vertelling en een opera. Bij de première aan het hof van Engeland in 1691 duurde het geheel ruim vijf uur. Werkt men alleen de muziekpartituur af dan is het in 5 kwartier klaar. Kortom een stuk met vele mogelijkheden en die worden ook bij uitvoeringen vandaag aan de dag benut. Er wordt in geknipt en geplakt, instrumentale en vocale stukken worden te pas en te onpas toegevoegd en zo krijgt iedere uitvoering van King Arthur een ander verloop, een eigen dynamiek, en vaak ook een andere context en duiding.
Het moet een productie worden in samenwerking met Fontys Academy of the Arts Tilburg, en dan met name de zangklas klassiek o.l.v. mevrouw Margriet van Reisen. De eerste afspraken zijn daarover gemaakt.
Uitgangspunt is de uitvoering in de Sint Jacobskerk op zaterdag 14 december. Voor een zondagmiddagmatinee is optie genomen op de Nieuwe Kerk in Zierikzee op 15 december 2024. En we zijn de mogelijkheid aan het bekijken voor een try out in één van de theaters in Tilburg.
Subsidies zullen langs verschillende wegen worden aangevraagd. Begin 2024 heeft dat prioriteit.
De repetities zijn op de maandagavond en starten op 8 januari 2024.

Tijdens de ledenvergadering op 11 december 2023 geeft Pim Overduin daar nog een mondelinge toelichting bij. Hij vertelt ook dat hij King Arthur in een eerder, inmiddels grijs verleden al een keer heeft uitgevoerd. Één van de leden reageert dat hij King Arthur al heel lang bovenaan zijn bucketlist heeft staan: (theatraal) eerst King Arthur zingen en dan sterven ....
Vervolgens gaat de vergadering akkoord met dit voorstel en wordt het een onderdeel van het jaarplan 2024 N
u kan het grote werk pas echt beginnen!

Nog voor het einde van het jaar (2023) vliegen de Purcell-partituren voor de leden als warme broodjes over de toonbank.