juli 2023 - zomerse inspiratie voor een winters sprookje

Aan het begin van het zomerverlof vinden dirigent en voorzitter elkaar in een lommerrijke tuinkamer in Sint Laurens. Het wordt tijd om het programma voor najaar 2024 in elkaar te zetten.

In de koor- en orkestwereld is het gebruikelijk om er twee jaar van tevoren aan te beginnen. Er spelen daarbij namelijk vele factoren: eerst het vastleggen van concertdata, en daarna het optie nemen op locaties, orkest en solisten. Ook moet je ruim van tevoren orkestpartituren reserveren. En last but not least: zo’n mogelijk programma moet ook gepresenteerd worden aan de koorleden en uiteindelijk ook via een ledenvergadering de instemming krijgen om het verder uit te werken. Aan de keuze moeten steevast twee elementen ten grondslag liggen:

1. Een goed verhaal waaruit blijkt wat de meerwaarde van zo’n programma is op cultureel en/of maatschappelijk gebied binnen de regio. Anders gezegd: waarom zou een fonds of subsidiegever gelden ter beschikking stellen voor een concert waarvan er 13 in een dozijn gaan… We weten dat ook als je een modern werk programmeert dat nog niet eerder in de regio is uitgevoerd dit geen reden is voor een fonds of subsidiegevende instantie om met geld over de brug te komen.
  2. Een begroting waarin met name de kosten van zo’n programma goed zichtbaar moeten zijn gemaakt. Onze penningmeester heeft ervaring genoeg om aan de hand van bepaalde kengetallen (bijvoorbeeld de grootte van het orkest, het aantal solisten, normbedragen huur concertlocatie, overige kosten) een behoorlijk betrouwbaar inzicht in die kosten te geven. Voor de inkomsten weten we ook wat voor bedragen als toegangsprijs gangbaar zijn in Zeeland. We rekenen ons op voorhand niet rijk met de opbrengst van uitverkochte concerten. En dan nog moet er heel veel geld bij.

Het samenstellen van een programma is meer dan een optelsom van leuke ‘liedjes’ die het koor graag wil zingen. In de afgelopen jaren hebben we meermaals een stuk op de lessenaar gelegd (gekregen), waar het koor of bepaalde stemgroepen zonder enig enthousiasme (op z’n zachtst gezegd) aan is gaan werken en dat bij de uitvoering klonk als een klok en bij het publiek juist groot enthousiasme te weeg bracht!
Al die kennis en ervaring zitten in de hoofden van de twee die elkaar nu treffen. De één zit al ruim 35 jaar actief in het dirigentenvak, de ander leeft al ruim 60 jaar van creatieve oprispingen die vanuit zijn passieve muziekpraktijk worden aangedragen.
Beiden zitten dus op dezelfde golflengte bij de vraag: wat gaan we doen?

Als datum voor het concert wordt half december 2024 gekozen. Dat betekent meteen dat het programma moet passen in die periode: het is de aanloop naar Kerstmis. De sfeer van zo’n concert moet feestelijk zijn, moet warmte, liefde en gezelligheid in zich hebben. Opa's en oma's moeten hun kleinkinderen kunnen meenemen, en het publiek  moet met gekrulde mondhoeken de kerk verlaten, met het gevoel dat ze bij het Zeeuws Concertkoor weer iets bijzonders hebben meegemaakt.
Er is natuurlijk geen christelijk, kerkelijk of wereldlijk feest waar zoveel voor en over is gecomponeerd als Kerstmis.
In de verbindende golflengte van die twee daar in die tuinkamer komt echter een geheel nieuw plan vibreren: voor Pim de ontmoeting met een oude bekende, voor de schrijver dezes inderdaad een opwindende oprisping:

KING ARTHUR van Henry Purcell