Elias - the making of ... 3

Om met de vraag van de VOV-delegatie aan Marc Pantus in Den Haag aan de slag te kunnen gaan, moet je eerst dieper in het oratorium Elias duiken.
En dan komen een heleboel vragen naar boven:
- Wie is eigenlijk Elia, want daar gaat het oratorium over?
- Wat is de betekenis van Elia?
- Waarom schrijft/componeert Mendelssohn dit oratorium?
- En wat kun je er straks mee, zo vlak voor kerstmis?
Stof genoeg voor vele Elias-journaals. Martin gaat in ieder geval een poging wagen.

Reacties en bijdragen van derden zijn welkom: info@zeeuwsconcertkoor.nl
Het betekent dat de VOV-delegatie ondertussen rustig kan onderzoeken of de ideeën en voorstellen van Marc Pantus levensvatbaar zijn, ook in financiële zin.

Dit Elias-journaal zal veelvuldig geïllustreerd worden met werk van Marc Chagall. Deze Joodse kunstenaar leefde van 1887 tot 1985. Voor de affiches van onze kerstconcerten leenden we al vaak  afbeeldingen van engelen van hem. Voor de Elias vonden we een klein stukje uit een enorm glas-in-lood-raam in de Sankt Stephan’s Dom in Mainz: Elia wordt door de engel geroepen om te gaan…
Hiernaast een tekening van Chagall: Elia en de weduwe van Sarfat. In de Elias van Mendelssohn is dit één van de 6 delen/scenes waaruit het oratorium bestaat.

Bron: Musée National Marc Chagall te Nice (F). Zie: http://en.musees-nationaux-alpesmaritimes.fr/chagall/

Sint Laurens, 24 januari 2016